DIN CULISELE CULTURII (28). FENOMENUL ARTEI NAIVE DE LA PITEȘTI

Cultura

Arta Naivă s-a născut în Argeș, prin anii 1940-1960, o dată cu lucrările sculptorului țăran Din Vasilescu din Miroși, ale lui Gheorghe B. Negru, dulgher din Lerești , cu picturile doctorului  Ion Gheorghe Grigorescu din Câmpulung ori ale juristului piteștean Ștefan Debreczeny.

Profitând de o expoziție de grup din 1967, câțiva profesioniști – Aurel Calotă, Lucian Cioată, dr. Roland Anceanu și Vasile Savonea – au pus la cale prima Expoziție națională de artă naivă din România, aceasta având loc la Pitești, la 27 aprilie 1969. Expoziția se organizează anual de atunci (anul trecut, la 26 octombrie, se  desfășura ediția cu nr. 50), fapt ce a permis specialiștilor să vorbească despre „fenomenul artei naive de la Pitești”.

Ce s-a uitat între timp? Că prima ediție s-a desfășurat sub patronajul revistei de cultură ARGEȘ. Revista comentase fenomenul și înțelegea să se implice în viața socială. Invitația de participare la eveniment era semnată de Mihail Diaconescu, redactor-șef al revistei Argeș, Radu Ionescu, critic de  artă, colaborator al revistei, și Vasile Savonea, pictor, colaborator al revistei și șef serviciu artă plastică la Casa Centrală a Creației Populare.

În toate actele oficiale apar ca organizatori ai primei expoziții naționale de artă naivă din România următorii: Radu Ionescu, Mihail Diaconescu, Vasile Savonea, Aurel Calotă, Roland Anceanu și Lucian Cioată (secretar de redacție al revistei). Citez un titlu din presa vremii: „<Pictura naivă> la Pitești – Prima expoziție națională organizată de Revista <Argeș> și Casa Județeană a Creației Populare”. Începutul e greu, pionierii contează! Ulterior, prin Aurel Calotă, greul organizării edițiilor următoare l-a preluat Centrul Creației Populare Argeș, iar prin grija Muzeului Județean a fost înființată și prima Galerie de Artă Naivă, încă din 1970.

Interesant e că și arta naivă era… cenzurată, după cum aflăm din jurnalul dr. Roland Anceanu, din 4 mai 1973: „Cenzura locală scoate tablouri, printre care și unul de Savu Alexandru, admirabil încadrat <Erosului și Arta Naivă>,  altfel tabloul expus în acest an cu altul similar la Dalles”. Probabil din cauza sânilor prea mari. Ironic, dr. Anceanu continuă în jurnalul său: „Lume foarte multă, la vernisaj, firește pentru a cunoaște pe noul prim-secretar al județului.” (în foto reprezentativă: Ion Dincă, primul-secretar, criticul Virgil Poleacu, directorul Radu Stancu și, în spate, Val Dobrin).

Ca unul care am participat la multe ediții ale expoziției „naivilor” și am și scris despre acestea, îmi dau seama câte puține lucruri se știu despre această artă și cât de restrâns e circuitul unor mari nume de pictori și sculptori „naivi” care au scris istorie: Nicolae Burcă, Nicolae Nica, Elisabeta Ștefăniță, Monica  Savu, Ion Păuna, Ion Bratu, Nicolae Pătru, Dan Gherasimescu și alții. Din fericre, în ultimii ani, Dan Gherasimescu a început să fie promovat pe măsura operei sale…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

− 3 = 7