INTERVIU: CEZ VÂNZARE – ENERGIE PENTRU BINE

Interviu

Interviu cu d-na Cornelia Szabo, director executiv – președinte al Directoratului CEZ Vânzare

Grupul CEZ este unul dintre cei mai mari jucători din piața de energie electrică din Europa Centrală și de Sud-Est. Despre activitatea CEZ Vânzare și despre noile sale proiecte, am avut onoarea de a discuta cu doamna Cornelia Szabo, director executiv – președinte al Directoratului CEZ Vânzare. Doamna Cornelia Szabo face parte din echipa CEZ încă de la venirea Grupului CEZ în România, pornind de la poziția de șef Serviciu Financiar, trecând la cea de Director Financiar, urmând poziția de Director Servicii Comune și, începand cu ianuarie 2016, a făcut pasul către poziția pe care o ocupă în prezent.

– Stimată doamnă director Cornelia Szabo, care sunt prioritățile departamentului pe care îl conduceți, dincolo de cifrele economice și de profitul urmărit?

-CEZ Vânzare păstrează clientul în centrul preocupărilor sale. Rămânem la fel de preocupați de creșterea continuă a calității serviciilor noastre, identificarea de noi produse care să  aducă un plus de confort și calitate în viața clienților noștri și dezvoltarea canalelor online care să faciliteze comunicarea client – furnizor. Totodată, ne implicăm în consolidarea unui dialog transparent cu clienții noștri, acestea fiind doar câteva dintre obiectivele pe care se bazează obținerea unor rezultate sustenabile.

– Se poate aprecia că economia românească este în dezvoltare judecând după nivelul consumului de energie electrică?

 Consumul de energie electrică înregistrează o creștere în ultimele luni pe toate segmentele de clienți din portofoliul CEZ Vânzare, cu o creștere mai mare in zona clienților casnici. Fluctuațiile mari ale temperaturilor din acest an au avut o influență asupra consumului în sensul creșterii acestuia. Consumul de energie electrică poate fi un indicator al creșterii economice, însă nu reprezintă un etalon. Evoluția insolvenței, gradul de încasare a creanțelor, reprezintă factori mai relevanți pentru acest aspect.

– Compania dumneavoastră investește mult în dezvoltare și modernizare, dar investește și în oameni. Sunteți mulțumită de aceste investiții?

-Un angajat fericit poate face un client și mai fericit. Investiția în oameni reprezintă un factor extrem de important în dezvoltarea companiei, are un impact major în calitatatea serviciilor oferite clienților și în strategiiile de business dezvoltate și implementate. Societatea este într-o continuă transformare, tehnologiile sunt într-o continuă evoluție, astfel încât avem nevoie de oameni creativi, specializați, dedicați și deschiși provocărilor care apar la tot pasul.

Investiția în personalul nostru se referă nu doar la organizarea de programe de specializare sau dobândire de competențe specifice activității, dar și la programe de dezvoltare personală, mentorat, coaching, internship, identificare și dezvoltare de tinere talente, toate acestea pentru a ne asigura că avem o echipă performantă și fericită.

– Puneți accent pe energia eoliană, pe energia regenerabilă etc. Ce avantaje au acestea? Sunt rentabile, totuși?

-În contextul actual, caracterizat de creșterea alarmantă a poluării cauzate de producerea energiei prin arderea combustibililor fosili, devine din ce în ce mai importantă reducerea dependenței de acești combustibili. Energia eoliană s-a dovedit deja a fi o soluție foarte bună la problema energetică globală, alături de cea solară care, la rândul ei, poate asigura independența energetică. Utilizarea resurselor regenerabile se adresează nu numai producerii de energie, dar prin modul particular de generare reformulează și modelul de dezvoltare, prin descentralizarea surselor. Din perspectiva furnizorului de energie electrică, nu putem discuta despre rentabilitate, ci mai degrabă de o dovadă de responsabilitate față de mediul înconjurător.

– Am observat că susțineti foarte multe campanii sociale și promovați multe proiecte de implicare în viața socială, pe direcții strategice precum sănătate & wellbeing, educație, mediu și dezvoltare locală. Care sunt cele mai importante dintre acestea?

-Suntem foarte atenți ca toate investitiile pe care le realizăm în comunitate să corespundă cu direcția și proiectele noastre de CSR. În egală măsură, avem grijă ca acestea să se armonizeze cu strategia Grupului, dar mai ales cu nevoile comunității locale. De exemplu, în sprijinul strategiei de digitalizare și adaptare la noile tehnologii, CEZ Vânzare colaborează cu Fundația Progress pentru proiectul CODE Kids – în cadrul căruia copiii, tinerii și bibliotecarii învață să scrie coduri pentru următoarele descoperiri în știință și tehnică.

Obiectivul principal este crearea unei mișcări de coding și STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Sprijinim dezvoltarea a 17 cluburi din Oltenia, deschiderea de noi cluburi și asigurăm implicarea a 9 mentori CEZ Vânzare voluntari care susțin workshop-uri de competențe non-tehnice (leadership, public speaking si vanzari) în județele Argeș, Vâlcea și Gorj. Acest proiect a evoluat de la sine către o altă zonă de interes pentru noi, energia verde. Astfel, la inițiativa și cu sprijinul nostru și al partenerilor nostri, Școala Gimnazială Mușătești din județul Argeș a trecut la energie verde. Aici, la începutul anului școlar 2019 -2020, am inaugurat un sistem de panouri fotovoltaice pe acoperișul școlii. Proiectul s-a bucurat de sprijin din partea conducerii școlii și a devenit pentru elevi un exemplu de grijă pentru mediu și un exercitiu de bune practici.

Mai multe detalii puteți afla urmărind filmulețul proiectului: https://www.youtube.com/watch?v=rN7oN4zCy_Q

– Ce ne puteți spune despre interesantul concept pe care l-ati lansat, „energie pentru bine”? Cum e să oferiți un alt tip de energie angajaților, clienților și stakeholderilor dumneavoastră?

-Prin intermediul platformei de responsabilitate socială „Energie pentru Bine”, ne propunem să implementăm soluții de viitor pentru comunitățile în care ne desfășuram activitatea și să oferim mai mult decât energie. În cadrul CEZ Vânzare, ca și în restul companiilor din Grup, noi credem că energia vine de la oameni. Astfel, în toate proiectele în care ne implicăm, inevitabil, vom dărui din energia noastră. Unul dintre cele mai recente proiecte în cadrul căruia a fost dăruită multă #energiepentrubine, a fost Maratonul Olteniei, ediția a VII -a. Evenimentul marca CEZ, promovează sportul, un stil de viață sanatos, alături de susținerea unor cauze sociale, iar anul acesta a găzduit, la Râmnicu Vâlcea, o comunitate de peste 1000 de cetățeni. CEZ Vânzare rămâne partenerul de încredere al comunității locale.

– În proiectele de dezvoltare locală, puneți accent pe voluntariat, îndeosebi pe voluntariatul angajaților CEZ. Care sunt avantajele acestui voluntariat, mai ales că în România voluntariatul nu are tradiție?

-Pentru noi, voluntariatul a devenit o activitate de tradiție pe care ne dorim să o dezvoltăm permanent. Ne bucură faptul că angajații CEZ Vânzare răspund afirmativ de fiecare dată propunerilor noastre și dedică timp proiectelor derulate în beneficiul comunității. De-a lungul anului 2019, colegii noștri au avut oportunitatea de a se implica în diferite acțiuni de voluntariat:

* fie in proiectele câștigătoare ale competiției interne Generatorii de Bine, prin care angajații CEZ au propus și implementat proiecte sociale în comunitatea locală, beneficiind de fonduri de 5000 de euro per proiect;

* fie că au participat ca voluntari în cadrul activităților dedicate seniorilor aflați în grija Asociației Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor de la Căminul Găvana din Pitești;

* sau optând să devină mentori în programul CODE Kids;

* fie prin participarea la plantările anuale organizate în Luna pădurii sau prin implicarea la construirea unei noi #Acasă pentru familiile dezavantajate din Vaideeni, județul Vâlcea, una dintre cauzele sociale susținute de Maratonul Olteniei 2019.

Consider că cel mai mare câștig este acela că voluntarii noștri au ocazia de a aduce o schimbare în societate.

– Mai mulți cititori ai nostri s-au plâns că prețul la facturi este prea mare față de câștigurile salariale, pe scurt, că energia electrică pentru consumatorii casnici este o povară. Ce părere aveți?

-Raportandu-ne strict la prețul energiei, fără a face o paralelă cu puterea de cumpărare a clienților, putem spune că prețul este dat de piața de energie electrică. Adică, acesta este costul real al energiei. Subvențiile acordate prin plafonarea prețurilor au rolul de a proteja o anumită categorie de clienți care nu își permit să plătească prețul real al pieței. Uniunea Europeană a solicitat statelor membre să definească noțiunea de „consumator vulnerabil” căruia să i se acorde anumite drepturi în ceea ce privește energia electrică sau costul cu energia electrică. România este în curs de definitivare a unor reglementari în acest sens. Ceea ce ar trebui menționat în privința costului energiei electrice (și nu numai, cu utilitățile în general): este faptul că energia cea mai ieftină este cea pe care  nu o consumi. Astfel, CEZ Vânzare își încurajează clienții (din orice categorie) să reducă valoarea facturii prin utilizarea eficientă a energiei electrice.

Costul energiei electrice nu poate fi influențat de către un furnizor, fiind rezultatul cererii și ofertei de pe piața de energie, ca în cazul oricărei piețe. Astfel, doar prin controlul consumului de energie electrică se pot obține economii importante.

– Care este procedura prin care un consumator casnic se poate muta la un alt furnizor de energie electrica?

-Odată cu deschiderea către concurență a piețelor de energie, a fost implementat cadrul legal care să permită tuturor consumatorilor de energie electrică, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), să uzeze de dreptul de eligibilitate, adică să își aleagă  furnizorul dorit și să încheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum. Astfel, în cazul în care optează pentru furnizarea negociată a energiei electrice, consumatorul casnic de energie electrică poate incheia contracte pentru furnizare negociată  cu orice furnizor deținător de licență de furnizare a energiei electrice care activează în piața cu amănuntul, negociind cu acesta atât prețul, cât și clauzele contractului de furnizare.

Prima etapă în procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este inițierea procesului de schimbare a acestuia. Lista furnizorilor de energie electrică care activează pe piața cu amănuntul poate fi consultată la pagina de internet www.anre.ro, secțiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Energie electrică/Furnizare catre consumatori.

Pentru a încheia noul contract de furnizare a energiei electrice, clientul final are obligația de a transmite noului furnizor următoarele informații minime: adresa locului de consum, denumirea furnizorului actual, codul unic de identificare a punctului/punctelor de măsurare, înscris/e pe factura de energie electrică, valoarea facturilor scadente și neachitate până la data notificării, aferente energiei electrice furnizate, respectiv serviciilor de rețea, dacă este cazul, precum și datele referitoare la puterile absorbite/cantitățile de energie electrică pentru care trebuie asigurată furnizarea energiei electrice și, după caz, alte documente prevăzute în reglementările în vigoare.

După ce clientul final și furnizorul nou convin asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra prețului energiei electrice, se încheie contractul de furnizare a energiei electrice. Este important de menționat faptul că legislația în vigoare impune clientului final de energie electrică să notifice furnizorului actual încetarea contractului de furnizare cu cel putin 21 de zile înainte. Notificarea trebuie să fie clară, să exprime în mod neechivoc decizia de schimbare a furnizorului actual și să precizeze în mod expres data încetării contractului de furnizare existent.

– La ce trebuie sa fie atent un client atunci când primește o ofertă de energie, din partea altor companii, care ar putea fi capcanele care pot apărea în procesul de contractare?

-În general, atunci când primesc o ofertă la energie electrică sau gaze naturale, clienții ar trebui să fie atenți la câteva aspecte foarte importante. Dintre acestea, amintesc clauzele contractuale (condițiile de plată, durata contractului, clauzele penalizatoare), serviciile adiționale, stabilitatea, componentele de preț și canalele de comunicare pe care furnizorul le pune la dispoziție clienților săi.

O companie cu tradiție este de preferat datorită know-how-ului, tradiției, experienței dobândite în domeniu, alături de alte atribute: puterea financiară care se reflectă în investițiile în digitalizare, stabilitatea companiei, canale de comunicare adaptate și dimensionate pentru a acoperi nevoile tuturor clienților. Printre beneficiile unui parteneriat cu o companie de tradiție se află, în primul rând, siguranța că primești consilierea de care ai nevoie – asistența precontractuală pentru a obține ceea ce îți dorești. Astfel,  putem vorbi despre economie la factura prin alegerea produsului în funcție de necesitate, și putem vorbi despre reducerea consumului – prin audit energetic.

Pe plan secund, dar la fel de important, se află confortul clientului – care poate avea la dispoziție un consultant dedicat sau căi de comunicare permanente, dar și servicii asociate vânzării de energie – personalizate pentru afacerea clientului. Cu siguranță un parteneriat pe termen lung te scuteste de grija reînnoirii contractului sau a căutarii permanente a unui partener de nădejde. În afara prețului, a componentelor incluse în preț, a condițiilor de plată și a duratei, clauzele care necesită atenție sunt cele referitoare la obligația de a actualiza prognoza de consum. În plus, la fel de importante sunt și clauzele penalizatoare, cele care își produc efecte și după  încetarea contractului, cele referitoare la terminarea contractului înainte de termen sau cele pentru renegocierea contractului.

Deși unele elemente par atractive la prima vedere, este bine să ne asigurăm că acestea se vor păstra la fel de avantajoase pe toată perioada derulării contractului.

– Ce conține, în mod normal, o factură? De ce poate părea atât de stufoasă?

-Factura de energie electrică conține în principal elementele obligatorii prevăzute de legislația în domeniu. În cazul serviciului de furnizare a energiei electrice asigurat în regim reglementat de către furnizorii de ultimă instanță, există și se folosește un model de factură  aprobat prin Ordinul ANRE, nr. 88/ 2015. Clienții CEZ Vânzare au la dispoziție detalii despre modelul explicativ al acestei facturi pe website-ul www.cez.ro, în secțiunea dedicată, iar specialiștii noștri oferă în permanență consultanță telefonică, la INFO Linia CEZ, 0251 929. Consider, totuși, că structura relativ stufoasă a facturii de energie are ca beneficiu asigurarea transparenței în relația furnizor – client.

– Ce proiecte de viitor aveți?

Așa cum am precizat la întrebările anterioare, CEZ Vânzare este într-un proces de dezvoltare continuă. Fie că vorbim despre dezvoltarea portofoliului de servicii și produse, a canalelor de comunicare și a celor mai noi soluții digitale care să ne crească gradul de eficiență, ne propunem să dezvoltam produse noi care să vină în întâmpinarea nevoilor clienților nostri. Produsul CEZ Verde pe care l-am lansat de curând se bucură de un real succes, având în mai puțin de o lună peste o mie de produse vândute, atât clienților casnici, cât și agenților economici. Ne bucurăm astfel să observăm că și clienții noștri sunt atenți la protejarea mediului înconjurator, astfel încât vom continua să îl punem la dispoziție tuturor celor interesați.

Vom continua dezvoltarea de produse și ne vom implica activ și în inițiativa de combatere a sărăciei energetice, prin participarea, alături de alte 13 companii din Europa, la proiectul European SocialWatt, care a primit finanțare prin programul de cercetare și inovare al Uniunii Europene, Horizon 2020, în baza acordului nr. 845905. Acest proiect este unul ambițios, care își propune să identifice clienții afectați de sărăcia energetică, precum și să identifice și să implementeze scheme inovatoare de diminuare a acesteia.

-Vă mulțumesc, stimată doamnă director Cornelia Szabo, și vă urăm succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

− 1 = 2